2012-10-10

Barns självkänsla.


Har varit på en föreläsning på Mikaelsgården av Petra Krantz Lindgren om just Barns Självkänsla.

Kände igen mig i massor av det hon sa, både hur jag är idag men även hur jag var som barn och hur jag är mot pojkarna.

Det är egentligen hederligt sunt förnuft mycket av det. I mitt tycke i alla fall.

 Däremot är det svårt för mig känner jag att kunna göra det mitt i kaoset.

Jag tänder till så snabbt och om dom står och dunkar på varandra med varsin spade så känner jag att det kan vara svårt för mig att lugnt och logiskt sära på barnen och säga

 " Nu förstår jag att ni är arg för något men jag vill inte att ni slår varandra för det utan kanske ni kan tala om varför ni är arga"

Varpå det ena barnet då skulle börja med en förklaring och den andra argt yla nåt om att det är orättvist att han pratar först och inte han och då måste jag lugnt och fredligt säga :

"Jag förstår att du tycker att det var orättvist men varför tyckte du det. Nu vill jag att vi lyssnar på din bror först och sen lyssnar vi på dig"

Och då skulle dom bara "jaha, va bra det gör vi" och sen röker vi fredspipa.

eller nä. självklart inte.

Men jag ska ändå ge det en chans, en ärlig chans för jag tror väl egentligen att det är en väldigt bra väg att gå bara vi kommer igenom det värsta. Och hon var en väldigt bra föreläsare så det kan jag rekomendera er att gå på om ni får möjlighet.

Inga kommentarer: