2014-02-01

Melodifestivalen är igång!!


Så då kickar vi igång årets Melodifestival med allt vad det innebär med hetsätning av grönsaker, dipp, chips och cider.


1 : Yohio får äran att börja, om det är en lite tröst för att det inte gick så som han ville ifjol eller inte låter vi vara osagt.
Men han verkar väldigt trött. Ifjol studsade han upp på scen, full med energi och glädje. I år dansade han omkring lite och försökte kasta lite eldpuffar från händerna, iklädd en svart sopsäck med guldfolie.
Nä Yohio, jag tror inte det här är din grej faktiskt, jag tror du ska hålla dig till Japan och det som du faktiskt tycker om att göra, inte det nån annan tycker att du ska göra för att bli ännu större.

2 : Mahan Moin : Får inget grepp om kvinnan, låter låter rätt mycket som Robins och blir en i mängden som bara försvinner. Möjligen kan det höras senare på dansgolvet men jag tvivlar faktiskt.

3 : Linus Svenning : Första tanken när jag hörde om låten var, hoppas den är bra och att han inte bara går vidare på sympatiröster.  Jag blev inte besviken, en varm och välskriven låt till en älskad bror. Och han va ju snygg att titta på också :D ;D 

4: Elisa Lindström : Vann tydligen juniorversion för en massa år sen, har nåt vagt minne av det faktiskt. Jag vet inte vad hon gjort sen dess i musikväg men jag gissar hårt på dansband för det här var väldigt väldigt mycket dansband och samtidigt klassisk schlagerdänga ala Bengtzing å Engberg.
Och nej, det hjälper INTE att glömma hälften av kläderna heller.  Svarta trosor och fransar räknas inte som kjol. Kommer att gå varm på dansbanorna i sommar.

5 : Alvaro Estrella : En väldigt dålig kopia på Zemerlöv/David Lindgren med möjlig kombo till herr Jackson. Har inte kommit förbi målbrottet riktigt och piper till väldigt mycket. BIG NO NO för mig är att jucka omkring som en löphund och klämma sig på snorren i rikstv. Det gör man fan bara inte!! Fattar väldigt väl varför den pojken aldrig kommit till sovrummet...

6 : Ellen Benediktson : En av mina favoriter och rätt lik Nederländernas låt från ifjol.  Hade dock önskar något roligare i klädväg även om jag gillade fjäderkragen, just den svarta lite pösiga klänningen gav mig lite begravningsfeeling. 

7 : Sylvester Schlegel : Men nej. Var har dom grävt upp dig i från?? Har inte heller kommit ur målbrottet riktigt alt gått till samma sångpedagog som Herr Juckininen från låt nr 5. Och göra kavaj av markisen och ta en ful hatt gör inte dig till nån trubadur eller vad det är för nåt du vill vara.  

8 : Helena Paparizou : Låter påminner om nån Kate Perry dänga och Helenas egna som hon vann med för en herrans massa år sen, You are my nr 1 eller vad den nu hette. Discodänga som kommer att gå varm i sommar om det inte skulle gå bra här för fröken. Klänningen hade varit roligare utan spetssjoket som jag gärna hade klippt av. Hon kommer dock att gå långt för låten sätter sig och hon är en väldigt duktig sångerska. discodrottning nr 1. 


Jag och Roger gissade att dom här låtarna skulle gå vidare, fast missade att det är 5 låtar ju.....
(skyller på att ungarna härjade :D )

R 1 3 5 8   (3 rätt)
H 1 3 6 8   (4 rätt)

Resultatet blev att dom här låtarna gick vidare  : 3 4 6 8 1

Sen gissade vi att dom  här skulle gå till Globen, till 2:a chansen och åka ut.

Roger 
Direkt : Låt nr 1 & 3
2a chansen : Låt nr  6 & 8
Åka ut : Låt nr 4
= 2 rätt

Hannah
Direkt : Låt nr 3 & 8
2a chansen : Låt nr 1& 6
Åka ut : Låt nr 4
= 1 rätt

En helt ok start på årets Melodifestival. Märktes att dom var nervösa och det var rätt stelbent av och till under hela sändningen, det värsta var nog den där blonda bruden som skulle va så rolig men det var nog bara hon själv som skrattade i slutändan.

Nästa vecka är det Linköping och åtta nya artister och låtar och där tror jag konkurensen blir betydligt hårdare än i dagens tävling.






Inga kommentarer: