2006-12-24

All I want for christmas is.......

lite lugn och ro!

Men inte då, känns som dagen bara har stressats fram och inget, absolut inget blev som jag tänkte och ville känns det som.

Prinsen och fadern i huset tog sovmorron till 8.40, har typ aldrig hänt att jag varit uppe själv före dom, R brukar sova längre än jag men då är ju prinsen uppe med mig men nu fick jag 1 timme för mig själv, tog kaffe och macka och satte mig framför datorn och surfade och fick vakna till i lugn och ro.

När herrarna behagat kliva upp plockade vi in alla julklappar i vardagsrummet och hade julklappsutdelning, 3 till mig, 2 till R och tja ca 10 till prinsen var det nog, mycket poppis var bilbanan i trä, 4 små bilar som åker i zicksack nerför en bana och dammsugaren, inte världens smartaste köp eg för den låter som en racerbil och lampan slutade att funka efter 5 min men sonen är världens gladaste och gick efter pappa och dammsög när han dammsög på riktigt senare under dagen. Förutom dom fick han, 2 små badfigurer och en grodbricka/tallrik från morbror Fredrik m familj, en traktorbok som går köra och en jättefin leksakslåda från morbror Erik å Iza, Nisses åker till stranden av mormor, megablocksgubbar av gammelmormor, gula skattkammarboken från oss, en stor gosepanda från oss.

Jag fick böcker som jag önskat mig av R, tack älskling :D och han fick Ninja Turtels kortlek och en avreagera-sin-ilska- kyckling ( svårt att beskriva men kort kommer).

Vi sparade lite klappar som vi skulle ha hos farfars. Resten av förmiddagen gick i rasande fart av nån anledning, hann inte göra ett jota här hemma kändes det som.

Fick ett smärre utbrott oxå när vi skulle åka för jag inte hade nåt att ta på mig, tröjan jag tänkte ha fick mig att se ut som en övergödd fjäril :(

Så då rök vi ihop om det, inte skoj när det är julafton och allt men vi pratade ut i bilen så vi vart sams rätt fort men ändå inte roligt att behöva bli osams på julafton, det är tillräckligt lite julstämning ändå med det här knasiga vädret.

Hos farfars så blev det bara fel. Från början till slut mer eller mindre.
Totalt överkörda kan man nog lungt säga att vi blev eftersom farmors syster var där som vi inte träffar alltför ofta så då skulle han visas upp som ett djur och vad vi än sa så gjorde dom tvärt om. Ex, vi sa att vi kommer till Kalle Anka så kan vi titta på det och så äter vi sen, 5 min efter vi kommit så frågar farmor om hon kan sätta på potatisen, visst tycker vi, det tar ju ändå ett tag och kan ju lätt hållas varm fram till kl 16. Men 15.40 var maten klar och farmor annoserad att vi skulle sätta oss till bords, vi sa då vänligt att "nä vi väntar gärna till efter Kalle Anka som vi sa, och så hinner Ellis bli mer hungrig och äter då bättre" "Han är ju hungrig nu" säger då farmor och hivar upp prinsen i matstolen! Blir röd i ansiktet men orkar inte tjafsa så jag säger "skit samma då" och vi avslutar Kalle Anka tittande från julbordet. Där jag fick sätta mig fort som attans brevid Ellis annars hade farmor satt sig där, och där det hetsas till vansinne med Ellis, "ska du ha lite mat?" " skynda dig att äta annars äter farfar upp din mat" "eller jessie" "eller tomten", prinsen blir rätt förvirrad kan jag säga och när farfar börjar gunga bordslampan så får det räcka. Säger skarpt att nu räcker det, han vill inte äta, han har dreglat värre än värst hela dan och mest troligt är det en till kindtand på väg och då vill han bara äta välling, låter han gå ner och leka istället och stämning runt bordet blir inte så trevlig precis. Farfar skyndar sig att slänga i sig maten och går sen ut och röker och då brister det för R. Han skäller på farmor och sen på mig med alla rätt för att jag inte sa ett knyst just då men jag säger förlåt och sen så skäller jag ochså på farmor som naturligtvis blir ledsen men vad tror hon att vi blir då?

Hela tiden farfar är ute på altan och röker står han och knackar på fönstret så att Ellis ska se var han är, fast han hellre ville leka med Vega och med sin polisbil men nej då farfar måste ha all uppmärksamhet och hela tiden ochså. Och han hör inget av våran diskussion för farmor ber oss inget säga för han blir bara så sur då enligt farmor och kvällen skulle bli förstörd då.

Men ursäkta vad tror hon att vi tyckte då??
Blir så trött på karln att han aldrig fattar, han är närmare 70 men beter sig som värsta barnrumpan :(

Så fort vi ätit upp så delade vi ut julklapparna, Ellis var i superform trots att han inte sovit nåt under dan och då är det lätt hänt att han blir lite kinkig men nu var han så uppspelt att han inte kunde stå still. Han tyckte det var jätteroligt med julklapparna och rev och slet så det flög papper runt hela rummet :D

Han fick bla : Lekmatta av Vega å Bosse, Baby Born docka av farfars, verktygsset av farfar, lekhjälm av farfars, cowboy set av farfar, liten megablocks bil av moster Elin, kläder,tomte å bok av tant Majbritt, motorcykel av oss och sist men inte minst en gående panda av morfar.

Vi trodde inte att den lät nåt när vi köpte den men oj vad vi misstog oss, den lilla ulliga supergulliga panda har ett vrål som får håret att ställa sig i nacken på en, det är en kombination mellan raptorerna i Jurassic Park och en vedklyv!
Behöver jag säga att prinsen stirrade med fasa på den lurviga sötnosen, vrålade "NÄÄÄÄÄ" och sprang för glatta livet till sin lika förfärade moder, tårarna rann och han tyckte inte alls att den var söt längre, vilket han gjorde när han öppnade paketet, den fick till och med en puss då men nu är han ytterst skeptiskt till den och det var nära att den inte fick följa med hem heller.

Väl hemma så orkade han leka lite med bilarna sen så ville han ha välling och lägga sig i våran säng där han somnade som en stock så fort vällingen började värma lilla magen.

Och nu sitter jag här och gubben framför Wii:en, är inte riktigt sams ändå känns det som och det tog lite att vara hos farfars, det blir så jobbigt när man blir överkörd hela tiden och vi har bestämt att fira julen här hos oss nästa år, dom som vill får komma hit och fira, med 2 små barn tycker vi nog inte att det är vi som ska behöva åka någonstanns och vill farfar inte följa med så får han väl sitta hemma och sura istället då.

Nä ska ta lite fika och parkera rumpan i sängen och slöglo lite på Sagan om Ringen, var ett tag sen jag såg den så det ska kul, även om jag nu missat första timmen så kan jag filmerna utan till så det gör inte så mycket.

Hoppas ni alla haft en superfin jul.

kram

Inga kommentarer: