2006-12-19

Dagens svammel

Vaknade ca kl 7 av att det var nån som låg och "pratade" i mitt öra. :D
Roger har varit uppe hela natten nästan så jag och Ellis har haft sängen för oss själva, mysigt men av vilken anledning måste då sonen ligga i princip PÅ mig, han har ju hela dubbelsängen att röra sig på men nej då, jag får ligga på kanten i min säng. Möts i allafall av jordens största flin när jag vänder mig om och det gör att jag eg lika gärna kunde ha legat på golvet för man smälter som socker i varmvatten av det där flinet.

Roger som hört att han vaknat kommer in och säger godmorgon och blir beordrad av hans kunglighet att omedelbart infinna sig i sängen och underhålla honom med läsning, vilket han naturligtvis hörsammar på studs. Vad annars??

Miffy, Min bondgård, Mina kläder och ALLA Max- böckerna plöjs igenom, med söta komentare från sonen. "Nallen vill inte ligga pottan" läser pappa och prinsen håller med "NÄÄÄ"
Max får sig ochså en rejäl hångelomgång för varje bok. Pussas är mums.

Varje bok avslutas ochså med en vinkning och en slängpuss. :D

Sen så blir det frukost, välling för prinsen i datorlådan, ser ut som vi har en hund i vardagsrummet men sonen vägrar att ligga i soffan, utan det ska vara kuddar i lådan och sen ner där, fötterna på kanten och vällingen i munnen och nåt skoj på tv.

Denna morron blev det Simpsons eftersom även vi åt frukost framför tv:n och vi tål inte en del program på barnkanalen.

Ser han själv så blir det barnkanalen men då behöver ju inte vi titta men han är ingen tvoman än iallafall. Vi är ännu förundrade över hans tjejkompis som utan krux kan titta på Heffaklump filmen i över 1 timme.
Vi försökte med Molly, små avsnitt på 5 min...... sonen konstaterade glatt "Boily" stirrade i 30 sek och sen fortsatte han med sitt.

Medan han intog dagens frukost och medan jag väntade på kaffet så släppte jag ut ligisterna och fick nöjet att sära på dom 3 ggr på 1 minut.....

Storm är inte rolig när han kommer ut och bara ska mucka med Charlie på en gång.... då är han gratis, men sen kommer han och fjäskar den illbattingen, sätter sig på axeln, lägger huvudet på sne och säger med lenaste rösten i örat "kom in" :D Har man tur får man sig en knackning på axeln före men han vet så väl att matte inte kan va ilsk nån längre stund när han gör så där.

Efter intag av stor kopp kaffe för prinsens betjänter så började jakten.......
Prinsen ska ha sin underhållningsdos för astman, vilken han gladligen tar, bara man får tag i ungen men vi har kommit på att om man säger "vill du göra det själv då?" går det aningen lättare och idag tog han medicinen helt själv! eller ja, jag fick efter lite knixande sätta fast Pulmicorten och smygskaka på nubinetten. Sen skakade han själv, satte masken mot munnen, jag fick trycka en gång och sen andades han snabbt 10 ggr, precis som man ska göra, sen hyvade han iväg den, flinade som en sol och klappade händerna, jättestolt över vad han lyckats åstakomma och mamma och pappa klappade naturligtvis med :D

Kläderna måste man också ta på själv, men här räcker det oftast med att man erbjuder han tröjan och han drar den halvväg över huvudet sen så blir man less och mamma får göra resten så det går fort det.

Sen började det skrikas i badrummet dit ligisterna förpassat under frukosten,
så då ilade han dit, spände ögonen i Storm, hyttade med näven och sa med barsk röst "GAGAGAGA!!!", man får ju sig en tankeställare för uppenbarligen gör vi så rätt ofta även om vi mera använder oss av orden "Storm för fan lägga av annars blir det utvisning" än "gagaga" som är Elrics ord för Storm.

Mutade han med mösspåtagning och medan han pysslade med det så fick jag på han overallen, skorna och vantarn och sen släppte jag ut i han i trappuppgången, vi bor ju längst ner så han brukar få härja omkring där medan jag gör mig klar. Vet ju dock inte vad våra kära grannar tycker om det hela men än har ingen klagat, det ekar ju lite och direkt tyst är han ju inte heller :D

Efter att ha tagit ut Charlie i vardagsrummet, stängt dörren till badrummet, klätt på mig, letat reda på Elrics snutte och hans Labanväska och hört 3 små irriterande "komdå" från trapphuset så kom vi faktiskt iväg 8.30, det är nog rekord för annars så brukar vi inte gå hemmifrån förrn runt 8.50 och han börjar ju 9 så då får han åka vagn men idag fick han gå, tog vagnen med mig för det går ju inte fort för det men en bit fick han gå iallfall och det uppskattas även om han ju naturligtvis helst går åt andra hållet...... inget roligt annars ju. Och sen måste man titta på alla löv, lampor, grässtrån, bilar och allt annat skojigt så han brukar få gå till stora cyckelbanan och sen blir det vagn resten av vägen.

Var i tid för en gångs skull, 8.55 knatade vi in på dagis, bara för att vi ev kommer iväg 8.30 så brukar vi ändå inte vara på dagis förrän strax efter 9, trots att det eg bara tar 10 min att gå.....
Småtjejerna kom ut i kapprummet och tittade på han medan jag klädde av han, dom skulle nog eg ha varit ute men jag tycker inte att jag ska behöva vänta till 9.15 med han ute, medan dom klär på dom andra smågrynen så idag lämnade jag han inne vilket jag eg alltid vill göra för då går det lätt och fort, inga tårar eller igelkramar. Inne har han grejor att leka med vilket gör att han glömmer bort på en gång att mamma inte ska stanna.
En slängpuss och en vink fick jag iallfall mer hann han inte innan kompisarna lockade.

I hans fack låg ochså han första julpyssel :D En jättesöt liten ljuslykta med glitter och pärlor på, en pepparkaksgubbe som det står Elric på och en burk med julgodis. Stolt mamma :D

Efter lämningen så traskade upp till svärmor och lämnade vagnen, hon och svärfar hämtar han kl 14 eftersom dom ville låna han på eftermiddagen idag, dom skulle eg ha lånat han igår men vi hade inte lust att gå på bio som vi tänkt eftersom bebisarna* kläcktes igår morse + att vi ju var till läkaren med Elrics hosta. Svärmor blev lite besviken så då sa vi att dom kunde få hämta han på dagis och ha han på eftermiddagen.

Väl hemma igen så kollade vi bebisarna*, dom lever fortfarande och verkar pigga så uppenbarligen så sköter dom än så länge om dom. Hoppas dom fortsätter så iallfall en två veckor till sen kan vi ta över, före det är det inte så jättemycket vi kan göra förutom det vi redan gör. Alltså bra mat, extra vitaminer och så lungt det bara går.

Men dom är så yttepyttiga, ska ta kort och lägga in sen, fattar inte hur det är möjligt att dom eg ska vara redo att säljas om 6 veckor! Dom här knoddarna ska vi ju dock inte sälja, våra första pippibäbisar får stanna hos oss. Plats är det lite snålt om men vi ska nog kunna klämma in en bur till någonstanns den dagen det är dags för det.

Sen tittade jag på Cityakuten från igår, somnade ju nästan snabbare än Ellis igår när jag nattade han, så Roger spelade in det åt mig, vill inte missa det även om jag nu börjar tycka att dom kanske ska fundera på att avsluta serien för dom verkar ha svårt att hitta en bra handling och jag blir också otroligt irriterad på Abby även om jag samtidigt kanske lite kan känna igen mig i henne men.....grrrr ändå "sliter mitt hår"

Luka är ju bara mums mums mums och jag skulle vilja att dom speglat lite mer av hans känslor, det måste ju ändå vara jobbigt för han ochså att ev förlora även detta barn och i synnerhet då Abby inte kan få fler biologiska barn.

Sen var det dags för min obligatoriska efter-lunchen-tupplur :D

Blir alltid jättetrött efter lunch och eftersom Elric alltid vilar efter lunch så har mamma också lagt till sig med den vanan nu när jag ändå bara går hemma och skrotar, är Elric hemma så sover vi tillsammans annars får jag ha sängen för mig själv.

Glad när jag vaknade för R låg och snarkade brevid mig, han har inte sovit mer än kanske 4 timmar dom senaste 2 dagarna, har problem med kroppen och kan inte sova så han sitter uppe och spelar Wii och jobbar med datorn, i natt har han nog inte sovit något allas och nu ligger han och sover, ska få sova en stund till men sen ska jag väcka han, blir jobbigt för alla om han ska vända på dygnet även om han ändå är uppe och gör det han ska så ser jag ju att han är trött och han blir ju lättare irriterad vilket han också märker. Han ska testa sömnpillrena ikväll så får vi se om dom hjälper, men han blir dimmig i knoppen dan efter så han är inte så sugen på att ta dom men sova måste han ju göra annars blir det bara värre.

Skönt att hinna sitta en stund och skriva lite, annars hinner jag bara på kvällarna och ibland är jag då så trött att jag inte orkar, skriver bara nåt litet och sen blir det inte något mer.

Lillebror stökar på lite i magen känner jag, oftast känner jag han inte förrän jag går och lägger mig, hinner inte känna efter annars då Elric är hemma för då är det full rulle men har jag tid att sätta mig ner en stund och bara andas då brukar jag känna att han håller på och pillar runt naveltrakten ungefär. Ska försöka ta kort ikväll också, skulle göra det igår kväll men som sagt jag slocknade ju med Elric och sen orkade jag inte, tog bara en mugg choklad och sen la jag mig igen. Så trött emellanåt så jag tror att järnvärdet är på väg neråt men vi får väl se vad BM säger den 28/12.

Nä nu ska jag slita mig härifrån, måste kolla ligisterna för det är alldels för tyst för att jag ska tycka att det är bra, Storm hinner slakta toaletten på 5 röda om han får lust för det och sen är det dags att fixa iordning middagen tills prinsen trillar in med farmor i släptåg.


*Sauron och Morwen, våra dvärgpappisar, la ägg i början på dec och igår, 18/12 kläcktes dom så, 2 småttingar, 1 ägg kvar som vi väntar på, får se om det blir ytterligare en bebis eller om det bara blir 2.*

Inga kommentarer: