2007-07-27

Norrlandsemester hos morfars 16/7-22/7

Söndag 15/7 :

Dagen bestod i att packa ihop allting och försök att inte ta för mycket med sig sen kl 14.30 åkte Roger och jobbade och vi försökte äta middag och slappna av lite innan E kom och hämtade oss kl 18.
18.55 klämde jag, mormor, LL å Tyr + syskonvagn, 2 stora väskor, 1 jättefet skötväska, babyskyddet och div andra grejor in sig i en liiiitten smal sovkupé på nattåget till Norrland.

Vansinnigt trång och en uppspeedad LL som var överallt och lite till så tog det ett tag innan vi kommit på plats och vi var så dyngsura i svett att det var en ren aha upplevelse att ta en kall dusch i den minimal dusch/toan som fanns i våran kupé.
Efter att även mormor fått kyla ner sig och vi placerat ungarna en säng upp med varsinn flaska så klämde vi in syskonvagnen och babyskyddet på toan. Det gick efter lite svordommar och våld och sen blev vi kissnödiga och då blev det värre, för att kunna komma åt att kissa så fick man hålla upp en del av vagnen och samtidigt ha en pinne i högra knävecket samtidigt som man fick sticka ut vänster fot genom dörren, vilket gjorde att man fick dra ner brallorna innan man gick in på toan och likadant när man va klar :D

Tur att det var egen kupé och alltså bara jag och mormor som behövde bevittna våra bravade för att kunna gå på toan.

Prinsarn sov som däckade smågrisar av tågets sköna gung och i synnerhet den yngsta grodan tyckte gunget var superduperskönt och skulle nog gärna ha sånt gung hemma i spjälisen också.

Måndag 16/7 :

Natten förlöpte lungt och kl 05.00 var det dags för uppstigning, tursamt nog så vaknade LL då också så han hann med att åka tåg på morgonen också, lite orolig för att det skulle bli knäppt för han om jag bara väckte han och så gick vi av tåget men nu hann han sitta och spana i fönstret och även springa i korridoren lite innan vi var framme i Boden och morbror Erik som var jättesnäll och hämtade oss. Även ett jättestort tack till I:s mamma som fixat fram bilstol till LL.

Utanför Luleå slocknade alla inblandade som hade åkt tåg, Erik tyckte inte vi var ett så roligt sällskap precis :D och strax för kl 9 på morgonen var vi så "hemma" i Gagsmark.

Gjorde inte många knop på hela dan, vi återhämtade oss så gott det gick från tågresan, för även om det gick jättebra och alla fick sova hyfsat bra så är det ändå en omställning och det blir jobbigt. LL nöjt av alla traktorer, kossor, hästar, mormor,morfar, Elin,Erik å gammelmormor, springa naken på gräsmattan, gosa med kissorna, sparka boll å åka bobbycar. Han hade inte riktigt tid till att äta så han åt i princip bara soppa och sen blev det pannkaka till middag och sen även kött och potatis. Efter maten åkte vi till Ytterträsket och badade :D
Så som jag längtat efter det :D inte jättevarmt precis men ändå skönt och det är nåt jag verkligen vill göra när jag kommer upp till Gagsmark på sommarna.



Tisdag 17/7

Jag vet faktiskt inte riktigt vad vi pysslade med men var nog mest hemma hos morfars och tog det lungt. På eftermiddagen var jag, Tyr, Mia och mormor iväg till Piteå och handlade lite mat och kakor till onsdagens kalas.
LL var jätteduktig kille och var hemma med Elin, dom hade haft jätteskoj och busat i tältet och sparkat boll och kört småbilarna.
Han var dock lite hungrig trött när vi kom hem från Piteå så då var han lite ledsen men efter en flaska soppa och lite mammagos så var det full sprutt igen.

Mamma var inte heller så glad över att ha varit ifrån lillkillen även om det bara var 1 1/2 timme så kändes det, visste att han hade det bra med Elin så det var inte det, det bara nöp i hjärtat helt enkelt. Så mamma behövde tanka lite LL gos hon också och så tänkte jag på stackars pappan som var hemma helt solo allena utan nån liten unge alls :(

Onsdag 18/7

Då hade vi lite släktfika för dom som ville träffa Tyr och LL, inga från morfars sida kunde komma men gammelmormor, moster Inger med så gott som hela familjen, Moster Ellen och kusin David dök i allfall upp och Tyr fick en sån jättefin och skithäftig mössa av min kusin J, en jättesöt apkudde av E & L, en jättesöt elefantfotoram från moster I & familjen. Sen hade kusin U med familj på Gotland skickat en sån superduper söt liten snuttefilt :D En gultygbit i form av en ost, med hål och allt och i ett av dom små hålen stack en liten mus ut sitt lilla huvud och musen kunde man även ta lös! Väldigt poppis på en gång hos lilla Tyr skrutten.

Även mamman fick en present, en jättefin konformad sten med färgade spiraler och en ljusplatta som den står på så det lyser om stenen, svårt att förklara men snygg är den :D

Tack alla ni för jättefina presenter och för en trevlig fikastund.

På kvällen så blev det även dopp i den nyinköpta barnpoolen :D
Inte av barnen för dom hade vi lagt i säng, men av jag, Muan och Elin som fyllde på den med varmt vatten och sen tog varsitt snapsglas med finskt hjortronvin och sen klämde ner oss i poolen så att vattnet flög :D sen hade vi vattenkrig så det hette duga och det är nog tur som attan att morfars bor i skogen så det inte var nån som hörde oss eller såg oss :D


Torsdag 19/7

Kom då äntligen Roger upp till oss. Han körde under natten och kom strax före kl 05.00, precis efter att jag och Tyr varit uppe och käkat nattmål, trött och rätt borta var jag med lyckade iallfall prata lite med han och det var så skönt att han kommit och att det hade gått bra att köra. Han var väldigt trött och somnade rätt snabbt men strax efter kl 7.00 startade både Tyr och LL och då var det bara pappan som gällde för LL så då klev han upp.

Sen så gick han och LL och la sig igen efter vi ätit lunch och jag, mormor och Tyr passade på att gå en sväng, gick till E & I:s stuga och kollade in lillstugen som mormor och mia tapetserat och den var jättefint och sen in till gammelmormor och fikade lite innan Tyr blev less och ville ha mat.

Gick "hem" och gav Tyr och väckte LL och Roger, hade en riktigt lugn och skön dag eftersom det bara var vi och morfars "hemma".

Efter vi lagt prinsarna så bade jag och älsklinge bubbelbadkar, trång blev det men mysigt var det och så jätteskönt att ligga och slappa och bara prata med älsklingen.

Fredag 20/7

Jag, Tyr och mormor en snabbis till Piteå och handlade medans pappan och LL var "hemma" och härjade omkring. Inte så där jättenice väder men vi bestämde oss ändå för att ta med oss LL och åka fiska lite...

... och det blev bara skit av alltihopa! Dels småpissade det hela tiden och på första stället som vi tänkte var det så helvetiskt mycket elaka jäkla myggor så det var alldeles svart och vi blev helt tokstuckna hela familjen, tur som sjutton att vi lämnde Tyr hemma hos mormor.
Efter en språngmarsch tillbaka till bilen så åkte vi till Ytterträsket istället, lika pissigt väder där men inga jäkla mygg! Grillade lite så gott det gick i regnet och försökte bara slappna av, inte så lätt men det gick hyfsat iallfall. Roger fick upp några små abbisar, väldigt mörka eftersom dom var från träsket och inget som man kan äta så han släppte tillbaka dom.

LL var så trött att han somnade när vi käkade korven, så då packade vi ihop och körde till grustaget ut mot E4:an och kollade vad LL och pappan hade varit dit och skrivit.

Och där, på en grushög precis vid vägen hade dom skrivit ELRIC med stora bokstäver med hjälp av stenar :D

Sötnosarna mina :D

När vi stod där och jag varit ut och fotat så vaknade LL så då beslöt vi att skriva dit även TYR så medan pappan pysslade med det så var jag och LL och hoppade runt på lite stenar och plockade även med oss 3 fina som jag har lagt här hemma i blombänken.

Sen åkte vi hem till morfars igen och jag fick psykbryt ala bigtime!
Samtliga inblandade vet varför så det tänker jag inte gå in närmare på men jag blir så jäkla less ibland bara.

Sen dråsade det in folk eftersom och vid 19.30 ungefär så satte vi oss då till bords och åt C:s goada mackor och sallad till förrätt och sen Mias jättegoda laxknytten, grillad oxfile och klyftpotatis till varmrätt och så kaffe och kakor på det.

En jättetrevlig kväll och roligt att träffa alla även om det blir lätt stökigt med så många.

Tack till F&C å J&T för Tyrs jättesöta nalle, Elric`s Bil pysselbok+pennor och för den fina oljelampan & små ljusen till mig.

Tack C & J för dom jättefina rosorna och I & E för den fina blombuketten, tack även för den superfina motorkopptern till LL som han bara älskar och det jättefina linnet till Tyr.

Lördag 21/7

Var det full fart. Först på morgonen så kom min faster A och min kusin A:s fru I med småsessorna E & I för att hälsa på alla mina pojkar (alltså Roger, LL å Tyr :D )

LL fick en jättefin biltröja och en söt liten väska med modellera och formar i. TACK
Tyr fick en sån fin dress i rött och svart med bil på och en superfin flecctröja och en söt liten hundskallra. TACK

Vid 13.30 trillade min kompis N med familj in för lite fika och prat, har ju pratat i telefon under året men vi har inte träffats sen i fjol sommar och då låg lilla S i magen och Tyr var inte ens gjord!


LL sov dock större delen av dom var kvar medans Tyr var snäll och var vaken så dom fick se han.

Jättetrevligt att träffas igen och lilla S är så jättesöt :D


Efter dom åkt så blev det lite middag och sen "förfest" hos E & I i deras stuga , alla vi syskon med respektiv utom Elin som var i korvkiosken var där, det är inte ofta det händer nu för tiden.
Sen kom och E&I:s kompisar B&S med lilla lilla E.

Jag drack bara en cider eftersom jag ville att Roger skulle få festa eftersom han inte gjort det sen op-05.


Var kvar där nån timme bara sen tog jag barnen och gick upp till byagården där det redan var lite folk, kul att bara sitta och titta och prata lite. Roger va kvar hos dom andra i stugan och när dom kom upp vid 21-tiden var det en herr Persson som va rätt rund under föttern men så jätteglad och hade haft det så trevligt :D
Blir glad för det älsklingen min :D


LL var i höjdarform och körde stenhårt hela kvällen, tack vare den nästan 3 timmar långa tuppluren på vid 13-tiden så orkade han va uppe hela kvällen, åt korvbröd med ketchup och busade med kusinerna och morfar. Kl 00 var vi "hemma" igen efter en höjdarkväll och kl 00.30 slocknade så äntligen lilla LL mellan oss i våran säng

Söndag 22/7

Hemlängtan hade vi allihopa samtidigt som jag var lite ledsen för att åka hem, är alltid skönt att komma hem och hemlängtan har jag, men blir ändå lessen eftersom det ändå kommer att dröja ett tag innan vi ses igen.

Strax före kl 11 packade vi in oss i bilen och startade den dryga 70 milen färden hemmåt!
och kl 20.45 stannade vi utanför våran port med 3 stopp under vägen, första i Bygdeå och Frasses där det blev lunch, sen utanför Ö-vik för fika och bensträckningar och sen i Gnarp för middag, men då var vi rejält less hela familjen så det blev en lite gnällig middag och dom var så puckade på macken i Gnarp så jag ville bara slå nån hårt!

Så trötta efter en hel dag i bilen men GUDARS va skönt att komma hem igen och till MIN SÄNG! älskar min säng och min lilla "sovgrop" :D


Så det var lite om våran norrlandsemester, vi har haft det trevlig även om det också har varit lite jobbigt och i synnerhet sista dagarna hade vi nog rätt rejäl hemlängtan hela högen.

Inga kommentarer: