2011-12-13

Fota eller icket fota den lilla lucian det är frågan?



I dagens Aftonblad finns det en artikel om att en del skolor numera har infört fotoförbud.
http://www.aftonbladet.se/wendela/article14069475.ab

För att riskera att barn som bla lever under skyddad identitet inte ska råka hamn på Facebook eller på någon öppen blogg.

Tanken är förvisso bra. Men det blir ju ändå fel.

För jag som stolt förälder ska väl ändå få ta kort på mina söta Pepparkaksgubbar??

Däremot kan jag tycka att varje förälder med lite vett innanför pannan kanske redigerar sina bilder INNAN dom läggs ut på Facebook eller bloggen.

När jag lägger ut foton på mina barn ser jag till att det bara är just mina barn alt barn som jag vet att det är ok för föräldrarna att dom syns på bloggen. Ex kompis eller kusiner.

Som ett ex kan jag ta då jag var och åkte skridskor med min ena sons dagisklass. Tog massor av kort av alla barn. Dom har jag ingen nytta av men vet hur svårt fröknarna har att hinna med, så dom la jag över på ett USB minne och gav till dagis.

Dock fanns ju min unge med på några av dom fina korten och dom ville jag naturligtvis lägga ut på min blogg så mormor och morfar och alla andra släktingar som bor långt bort skulle kunna se hur kul han hade på isen.

Men innan jag la ut dom så gick jag in i ett enkel redigeringsprogram, finns massor av gratis bra enkla program att ladda ner, klippte till korten och dom kort där det inte gick klippa bort andra barn så suddade jag helt enkelt över dom.

Så på korten som finns ute på min son när han åkte skridskor finns inga andra barn med från dagis.

Skulle aldrig komma på tanken att lägga ut kort utan att veta att det är ok för föräldrarna. Lite vanligt sunt förnuft tycker jag räcker långt istället för att bli helt tokiga och förbjuda alla fotografering.

Det som dagis och skolor däremot skulle kunna göra är att sätta upp ett anslag i ex hallen eller kanske i veckorbreven där man tar upp det viktiga med intrigitet och att man tänker efter innan man ev lägger upp några bilder.

Inga kommentarer: