2011-08-26

Genusgalningar

Läser Magdalena Graafs blogg som faktiskt är riktigt rolig och Maggan kan bjussa rätt bra på sig själv faktiskt. Iallfall så tippsar hon om den här bloggen .

Handlar om en tjej med en söt liten tösabit med coolt namn. Och tänka sig. Hon köpte en dockvagn
till ungen och dockor med och ännu värre. Hon klär henne i rosa klänningar.

OH MY GOOOD!!!! (sorry för versalerna) och så hittade nån genusgalning till hennes blogg och sen drog det igång. Läste lite av inläggen och några av kommentarerna också men blev mest arg och ledsen på att folk ska hålla på och pracka på andra människor sina åsikter.

Jag är absolut för jämställdhet, att män och kvinnor är lika mycket värda och ska ha precis lika mycket i lön och allt det där. Och jag hatar tjej och kill avdelningar på klädaffärerna. Främst för att storlekarna redan i en låg ålder skiljer sig mycket åt. Det är svårt att hitta vanliga hederliga mjukbrallor till en tjej för allt ska vara tajtare än tajtast och bling bling. Åt grabbarna är det svårt att hitta typ leggings, vilket är super på dagis, jag köper på tjejsidan men ett par storlekar större eftersom dom är så små i storlekarna.
Grabbarns kläder är oftast också fulla av monster, dödskallar och dylikt. Och mörka.

Jag skulle vilja ha en barnaffär med praktiskt sköna följsamma kläder i härliga färger utan massa jäkla bling och tryck och gud vet vad och det vore roligt också om dom inte kostade skjortan så man har råd att handla där.

Men sen tror jag också att nåt måste det ligga i generna. För även om mina pojkar har dockor och yngsta förmågan just nu har en riktigt bebisperiod och därmed fick mamman att gå banans och leta land och rike runt efter en bra begagnad dockvagn (begagnad för att jag ville att han ska kunna köra den ute och för att jag vet att dockorna kommer att få samsas med en och annan monstertruck) så är det ändå bilar och motorer det som först och främst är våra grabbars stor intressen.

Den där yngsta har tex monstertruck parkering i sin säng varje kväll. En lång kudde, där han snyggt och prydligt radar upp alla monstertruckar (10 st minst) och ni vill inte leta hur det låter om dom inte står kvar där på morgonen när han vaknar.

Men nåt som mina grabbar också gör väldigt mycket, det är att laga mat, både hjälpa deras pappa i köket och på deras låtsaspis. Varför?? Ja dels för att dom tycker det är roligt och sen så härmar dom nog vad pappa gör. För är det nåt deras pappa är grym på så är det att laga mat och det gör han mycket och ofta.

Man kan ju då också fråga sig om jag då leker med monstertruckar hela dagarna kanske men nej.
tyvärr inte. jag gör massa annat men laga mat överlämnar jag till min älskling och köra monstertruck åt mina små älsklingar.

Och så slog det mig. Danni tror jag skrev i nåt inlägg att lilltösen sett henne göra allt det, alltså byta blöja,  mata, osv. Med andra ord så härmar hon väl det hennes mamma gör?? Vilket gör mig rätt säker på att det skulle va exakt samma sak även om det nu var hennes (stackars förtryckta karl som inte får vara hemma med sitt barn) pappa som varit hemma med henne.
Varför?? Ja dels för att jag verkligen tror att det ligger lite i generna och sen för att det det hennes föräldrar gör.


Nu är jag för trött för att orka diskutera mera :D


//nu.äntligen.ska.jag.krama.kudden.

Inga kommentarer: