2011-10-18

Konstdag


Har aldrig satt min fot på museét tidigare men idag fick jag mersmak och det är ju gratis inträde också. Lugnt och fridfullt och massor av spännande att kika på.

Hade en konstkille som berättade om en del av tavlorna och det var jätteintressant, han var lysande på att få det att låta roligt och kul och även på att få en att tänka till lite och timmen med han gick jättefort.

Sen fick vi gå runt själva och kika lite innan vi i samlad tropp gick upp till Lättings för lunch och sen till Silvanum för en annan konstutställning, eller ja, typ en utställning, det var en kolsvart rum, med 32 stolar i, som blinkade runt runt runt med en slags rytmiskt dunkande, typ som barnfötter som springer över ett trägolv. HELA TIDEN!!! Skulle typ föreställa en gammeldags film.

Läskigt bara. Vi var ett par stycker som bara väntade på att spökbarnen skulle dyka upp och fnittra läskigt åt oss eller jaga oss eller gud vet vad.

Tur att det även är gratis där annars vete sjutton om jag inte begärt pengarna tillbaka. Det där är inte konst i mina ögon även om jag förstår på nåt sätt vad det var han ville ha fram så.... näää.

En liten snabb föreläsning och så fick vi se det här coola klippet på tidig filmkonst och som varit till del en inspiration när konstnären gjorde sin utställning.




Klippet är drygt 10 min lång och det är Georges Melies A trip to the moon och inspelat 1902.

En jätteintressant dag och som gett mersmak för i synnerhet museét.



Inga kommentarer: