2011-09-09

Lilla tonåren?


Hört talas om det???

Har ni en 6 åring hemma som är helt rabiat och ni typ står där och bara " men hallå var tog min snälla, hjälpsamma, lugna, vettiga unge vägen?" eller " men hallå vem gjorde den här ungen ännu värre?? räckte det inte som det var eller?"

Då har h?n hamnat i pree-tonåren mest troligt. Och det suger tydligen. både för oss föräldrar och barnen.

Tecken på lilla tonåren??


  • Rastlöshet och mycket kli i benen. ( E i ett nötskal men han kan också vara seg som en sengångare med snigelslem på fötterna.)
  • Berg och dalbana med humöret ( E kan skratta en sekund och grina som en liten bebis nästa. Han grinar just nu för i princip allt vi säger åt han även om det är att sätta på sig ett par sockar.)
  • Klumpighet (han tappar väl inte så mycket men är fumligt och disträ när han håller på med nåt.)
  • Vetegirighet och ivrig för att lära sig (nja, det går ju bra på skolan, men hemma, där vill han mest hålla på med sånt som han redan har koll på)

Så vad kan vi göra då?? Sänka kraven, inte vara arg när dom är arga, lyssna på ditt barn, prata med andra och en plan för jobbiga situationer. 


Jag vet att E är i en jobbig period. Jag vet också att han är en superfin snäll och duktig kille som älskar sina bröder över allt annat även om han vill sälja dom ibland. Han är jätteduktig med att hoppa på cykeln och älskar musik. Han är världens goaste att ligga och prata med på kvällarna.

Men, släppa kraven? OM han har satt i system att bajsa ner sig och vägra lära sig torka sig själv? 
Vad gör man då?? Ska man bara säga, jaja du har det jobbigt just nu, det är lugnt, vi kan fixa det sen?

För det är bullshit i mina öron, för det här är inte nåt nytt. Det här en ständigt återkommande grej och han vet ALDRIG varför han bajsar ner sig eller varför han INTE kommer in och säger till.

Vad vi än ger för straff är reaktionen densamma. Ryck på axlarna och ett "jaha".

Vi står rätt handfallna just nu för vi vet inte alls hur vi ska lösa det här. Nån som har nåt tips??

Allt det andra "tonårs" tjafset han har för sig är inga problem men det här. Vi kan inte ha det så här längre.



/mycket.trött.pree-tonårsmorsa.

2 kommentarer:

LILITH - Mamma med Borderline sa...

Jag har en likadan hemma, fast en sjuårig tjej. Jag fasar för när hon blir tonåring på riktigt om det är en försmak av det vi får se nu.

harope sa...

Tack Lilith för att man inte är själv. Det har jag förstått att jag inte är men lika frustrerande ändå!!

Ja ibland tänker man så, shit om det är så här nu, hur blir det då om en 10 år!.

kram Hannah