2011-11-24

Dag 11 : Mina syskon



Jaha har ni en stund då?? ;D

Jag har 5 fina underbara syskon i den vida spannen av 37 till 21 år. Mamma och pappa har varit så snajdiga att vi dessutom är varannan kille och tjej.

Först ut är då :

Storebror Fredrik född 1974 i Stockholm. Han är min storebror. Helt enkelt. Vi har en helt ok relation och han har sina bestämda åsikter om saker och ting som inte är lätt att rubba :D
Han träffade för en herrans många år sen sin Cilla och tillsammans har dom 4 goa knoddar och efter ett helt liv i norr så bestämde dom sig för att hösten 2009 ta hela sitt pick och pack och dra till Skånska Bjuv.

Sen blir det ett glapp här då JAG är nästa i syskonskaran.

Sen bidde det en Lillebror, Johan, född 1979. Tyckte inte jag om ska jag säga. Inte alls. Och Johan är den av mina syskon jag haft den jobbigaste relationen till men idag fungerar det bra, bättre till och med.
Johan är sen ganska många år tillsammans med Cissi och dom gifte sig i januari 2009. Tyvärr missade vi deras bröllop eftersom Z bestämde sig för att lägga sig i och han var runt 3 veckor gammal då och då fungerar det inte att resa drygt 80 mil norrut mitt i smällkalla januari. Dom bor typ i Skellefteå, Cissi jobbar i Arjeplog (Arvidsjaur? jag lär mig ju tusan aldrig!) och Johan kör lastbil så det är lite flängit. Dom har inga barn men dock en bortskämd jakthund vid namn Borak och han huserar ganska mycket hos farfarshusse & matte därav bortskämdheten :D

Sen kom då Lillasyster Maria 1982. Min älskade goa lillasyster som är en otroligt viktig person i mitt liv. Jag älskar henne otroligt mycket. Hon har inte haft det alldels lätt i livet men efter gymnasiet läste hon till sjuksyrra och efter ett par år med jobb runt om i Skellefteå flyttade hon (år tack!) till Östersund där hon nu jobbar som sjuksyrra på ett hem. Jättestolt över hon är jag :D
Hon har en alldels ny liten bäbiskisse som heter Greta och hon, kissen, alltså är vegetarian och har en rompa som är väldigt lång och luden :D

Mellan Maria och Erik kom skyddsängeln Liten in i våran härligt stora familj.

Och 1985 kom det en lillebror Erik. Mer vild än tam kan man säga. Han och kusinen J brukade kuta omkring i fuset under magarna på korna!!! Dårar är väl ett milt uttryck. Kommer också ihåg när vi skulle åka till Gotland och Erik fick ha koppel på Arlanda så vi inte skulle tappa bort han. Överallt och ingenstans. Hur mycket energie som helst :D
Erik träffade för ett par år sen en jättego tjej som heter Iza och dom bor nu i Piteå med energieknippet Silas ( lika energisk som far sin) och dom väntar tillökning till våren. Erik är också den av oss som har jordbruksintresset och kommer så småningom att ta över jordbruket.

Och sen så tror jag att dom inte tänkte skaffa nå mer knoddar.

Men så pang tjong i februari 1990 damp lilltjollret Elin ner :D Älskade lillasystra min. Hon tyckte jag inte alls om. Eller jo. i början. sen blev hon dryg och bortskämd ett par år men nu. Nu är hon riktigt normal och jag älskar henne :D Hon är framåt. Tar plats. men också liten och minst. Jättestolt över henne då hon åkte till London på praktik sista året i gymnasiet. Själv hade jag nog typ dött lite granna (vilket jag vet att hon nästan också höll på att göra) men hon åkte och hem kom hon också. Just nu huserar hon upp i Bodö sen ett drygt halvår, jobbar ihop pengar som hon sen nog ska resa upp. Hon kommer hem till Sverige ett tag och sen tror jag hon skulle till Thailand.

Det roliga med vi syskon tycker jag är ju det att mamma och pappa först fick 3 ungar, Fredrik, Jag och Johan. Och sen fick dom tre ungar till Maria, Erik och Elin. Det som är lite skoj är att dom 3 sistnämnda är rätt lika dom 3 första men med motsatt kön. Alltså, nu vart det invecklat men så här menar jag.

Maria är utseendemässigt väldigt likt Fredrik, dom är mörkast i våran familj och även till sättet rätt lika. Starka åsikter och faktiskt tycker jag dom smartaste :D
Lika så Jag och Erik, våra ungar ser i princip likadan ut och jag och Erik är också mest lika, däremot har jag inte så mycket av "damp" i mig som han, fast jo eg, nu när jag tänker efter så finns det numera nåt som är liknande damp men utan det här flacket, att inte kunna sitta still och energisk till tusen. Då är man  mer tillbakadragna och tyst. Jag och Erik var också dom enda två som verkligen avskydde Albinoni skivan som mamma "tvingade" oss att lyssna på när vi skulle sova. Vart bara uppjagad och den gav mig bara mardrömmar, inget avslappnande alls i den skivan.
Och Johan och Elin, dom är så snuskigt lika att det är obehagligt. Elin har samma sätt som Johan, kanske inte så jättelika uteseendemässigt men som sagt till sättet är det rent läskigt. :D

Håller ni med eller???

Hur som havet, jag har en jättehärlig, stor, varm, underbar syskonskara, som även har gett mig 3 nya systrar i form av finaste svägerskorna Cilla, Cissi och Iza :D.

Vi kommer väldigt bra överens och hittills har vi inte haft några större meningskiljaktigheter oss emellan utan vi kan diskutera och bli osams men snabbt sams igen.

Och viktigaste av allt kanske. Jag älskar dom allihopa högt och är väldigt glada att dom finns i mitt liv.

Bland det roligaste jag vet är när vi allihopa får till det så att vi är samtidigt hos mamma och pappa. Det blir tokmycket folk och rörigt och stökigt och skrikigt men är samtidigt jätte jätte jättekul.

Sen att man är slut som människa och egentligen behöver minst en veckas återhämntning när man kommer hem är en annan femma.

Avslutningsvis. Ett gäng fina bilder på mina fina syskon.


Fina familjen 2008
Johan, Jag, Fredrik, Maria, Erik, Elin
och så pappa och mamma.
Har ett rent syskonkort också men 
naturligtvis hittar jag inte på det :D


Johan och Cissis bröllop 2009
Och ja. Dom hade nog druckit liiiite för mycket.


Johan och gosehunden Borak


Erik och Silas


Finaste Elin


Finaste Maria


Storebror Fredrik
med Thea och Joakim.



4 kommentarer:

Sarah sa...

Maria flyttade till Östersund 2007, kan jag informera :P Det var just efter Davids bortgång och samtidigt som jag jobbade på Af i Skellefteå - det är därför jag vet det.

Hannah sa...

aha :D bra att nån har koll på oss iallafall :D
Hade en diskussion med mamma igår (jag ansåg att hon skulle veta det D;) och jag var inne på 2007 men vart så osäker om det verkligen var då efter att David gått bort och Tyr var liten. Men då var jag på rätt spår :D
kram

Mia sa...

Rätt det Sarah :) jag var ju till dig å skrev in mig på af :)
Kan ju även säga att jag var klar syrra -07, så jobbade bara ett halvår uppe i ske-å innan jag drog :P :)

Men det var fint skrivet om oss alla :) Kram

Hannah sa...

Mia : mitt minne suger. Får jag skylla på bäbishjärna vid det tillfället??? ;D

Bra att du tyckte om det iallafall :D

kram