2011-11-18

Vad är du bra på??


Läser den underbara boken "Grodan blir glad"

Grodan älskar grönt. Grönt är den finaste färgen han vet. Ankan älskar vitt och grisen rosa.

E får frågan av mig. Osäkerheten glimmar till. Jag strycker han över armen. Svart säger han till slut. Och den här slemgröna, som nästan lyser på dinosaurien. Du då? frågar han och tittar på mig.

Lila och svart gillar jag allra mest. Jaaa lila utbrister han. den tycker jag också om. den ska va lite mörk.

Jag läser vidare.

Grodan gråter för att han inte kan någonting. Inte baka kaka. Inte flyga. Inte läsa. Ingenting.
Han är en värdelös groda. Haren kramar om Grodan och säger att han visst kan någonting.
Grodan kan hoppa världens längsta grodhopp och det kan ju inte haren. För haren är en hare och harar hoppar inte grodhopp. eller flyger som ankan.
Grodhopp är det bara grodan som kan göra och det är han bäst på just för att han är en groda. Och inte en hare. eller en anka.
Och grodan blir glad igen och tittar på sin spegelbild i ån och säger " jag är ju faktiskt en väldigt fin groda. " och så gör han ett grodhopp av glädje.

Vad är du bra på E? Han blir tyst. Ser hur han grubblar. "nja, jag vet inte mamma," börjar han men sen lyser han upp. " vet du vad jag är jättebra på?" Nä det vet jag inte" Jag är jättebra på klättra, som en apa, längst upp i träder" Ja det har du verkligen rätt i, du är faktiskt superduktig på att klättre".

Vad är du bra på mamma? Och innan jag hinner svara säger han " baka kladdkaka!! du är jättebra på att baka kladdkakor och farmor, vet du vad hon är bäst på? hon är bäst på att baka rulltårta hon!"


Ett tvättäkta litet guldkorn som jag har lindat in i bomull och stoppat lång in i hjärtat och låst.




Inga kommentarer: